شرح زیارت جامعه
شرح زیارت جامعه
این که گل سرخها کنار هم باشند قشنگ است قاطی نشوند با بهار نارنج این یک قانون است یک قاعده است چیزهایی که با هم سنخیت دارند کنار هم قرار میگیرند در خانهی پیامبر 5 تن هستند که اینها با هم سنخیت دارند مثل همان گلهای سرخ و رز هستند و آن پنج تن هم وجود نازنین رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم امیرالمومنین فاطمهی زهرا و امام حسن و امام حسین اینها شایستگی این را دارند که کنار هم باشند چون همه در یک چیز با هم مشترک اند آن هم در عصمت همه معصوم هستند این را شیعه قبول دارد سنی هم قبول دارد سنی میگوید بله اهل بیت این پنج تن هستند البته به اضافهی همسران پیامبر و بعضی از افرادی که با خانهی پیامبر رفت و آمد جدی داشتند شیعه میگوید نه آن چه که اینها را به هم گره زده عصمت و معصومیت است همسران پیامبر و دیگران که عصمت ندارند اگر قرار باشد کسانی را کنار اینها قرار دهیم باید از جنس و سنخ خودشان قرار دهیم آن هم نه امام دیگر است آنها هم در عصمت با اینها مشترک اند و خواستگاه آنها هم همین بیت است پس اهل بیت در نگاه تشیع یعنی چهارده نور پاک ما وقتی که میگوییم السلام علیکم یا اهل بیت النبوه یعنی سلام و درود و سلام خداوند بر شما چهارده نور پاک النبوة از ریشه نبوَ است یعنی برتری یعنی بلندی اهل بیت نبوت یعنی خاندانی که بر همهی خاندانها کسانی که بر همهی کسان برتری دارند برتری شان در چیست؟ یکی در همین عصمتی است که عرض کردیم اینها عصمت دارند از چه عصمت دارند؟ از گناه بالاتر حتی از فکر گناه عصمت دارند که البته این انسانهای معمولی هم میتوانند به این عصمت دست پیدا کنند یعنی بر اساس تقوا به گناه و فکر گناه عصمت پیدا کنند کما این که آیت الله خوانساری نقل میشود که ایشان فرموده بود من به عمرم حتی یک گناه هم نکردم میپرسند فکر گناه چطور میگوید نه فکر گناه هم نکردم میپرسند مگر میشود گفته بود بله شده شما فکر کنید نجاست را مصرف بکنید میگویند نه میگوید خداوند در ابتدای بلوغ حقیقت گناه که نجاست است را به من نشان داد من فهمیدم دروغ گفتن نجاست است پس در این جا مهم است عصمت از گناه عصمت از فکر گناه عصمت از اشتباه این دیگر ویژهی معصومین است و این هم فقط با ارادهی خداوند است و الا شدنی نیست عصمت از گناه عصمت از فکر گناه خود انسان را میتواند به توفیق الهی انجام دهد اما عصمت از اشتباه باید از خدا باشد این آیه هم میگوید «اِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ» (احزاب/33) خداوند اراده کرده است عصمت از اشتباه را به آنها بدهد. مثال خیلی مثال سخیفی است اما چارهای نیست یک بچهای است خیلی باهوش و زیرک تلاش میکند زمین بخورد لباسش آلوده نشود درست حرکت میکند ولی جاهایی که مادر میداند حواس اش نیست دست اش را میگیرد اهل بیت تلاش شان این است که گناه نکنند و فکر گناه نکنند نمیکنند هم ولی یک جاهایی که از دست انسان خارج است اسمش اش اشتباه است آنها را خداوند دستگیری میکند حتی اشتباه هم نمیکنند و این امتیازی است که اینها دارند به همین خاطر هم اسوه هستند چرا یک سرمشق سرمشق میشود چون عصمت دارد یعنی هیچ خطای خطی در آن نیست هیچ لغزشی در آن صورت نگرفته تمام قواعد و قوانین خط رعایت شده و هیچ قاعدهای و هیچ قانونی نه به عمد و نه به سهو زیر پا نرفته به خاطر همین سرمشق شده است.